به گزارش شمانیوز و به نقل از اقتصاد 24؛ دعوتنامهای ازسوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران برای حضور در نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای لوازم خانگی ایرانی در راهروهای مجلس در آبان امسال در حالی از میان ۵۰۰ شرکت فعال تنها به دست معدود شرکتهای خاص رسیده که پشت پرده انتخاب این مجموعهها گویای چیزی نیست جز تداوم روند انحصار در صنعت لوازم خانگی.
پشت پرده جلسات نمایندگان مجلس با یک شرکت لوازم خانگی/ در حیاط خلوت گروه صنعتی انتخاب چه میگذرد؟
اقتصاد ۲۴- میناسادات حسینی: نمایشگاه اصلی لوازم خانگی که قرار است در آبان ماه برگزار شود از یک طرف مورد تحریم انجمن صنفی کارفرمایی لوازم خانگی ایران قرار گرفته و گروه صنعتی انتخاب (متولی و محور اصلی راه اندازی و هدایت انجمن صنفی مذکور) برای به حاشیه راندن این نمایشگاه، نمایشگاهی دیگر در لابی مجلس را تدارک دیده؛ نمایشگاهی که در راهروهای مجلس و با حضور شرکتهایی خاص با هدف بهره مندی از فرصتهای پدیده آمده برای این صنعت برپا میشود.
حضور چند درصدی شرکت خاص در نمایشگاه توانمندیهای صنعت لوازم خانگی
انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در حالی دعوتنامه حضور در نمایشگاه راهروهای مجلس را به شرکتهای خاصی ارسال کرده که میبایست شفاف سازی کند که کدام شرکتها این دعوتنامه را دریافت کرده اند و سوال دوم این است که اگر بحث ارائه توانمندی صنعت لوازم خانگی داخل به نمایندگان مجلس است، میبایست همه شرکتها در این نمایشگاه حضور داشته باشند. برای گردهمایی این شرکتها و بازدید نمایندگان مجلس از توانمندیهای صنعت لوازم خانگی نیز مصلای تهران مکانی مناسب بود. انتخاب تعداد خاصی از شرکتهای لوازم خانگی برای حضور در این نمایشگاه مافیای صنعت لوازم خانگی را قدرتمندتر میکند.
اصل نامه به این شرح است:
دعوتنامه نمایشگاه لوازم خانگی مجلس
سوال نخست این است که اگر قرار است نمایشگاه دستاوردهای صنعت لوازم خانگی به نمایندگان مردم نشان داده شود متولی این نمایشگاه میبایست انجمن صنایع لوازم خانگی ایران باشد که ۸۵ درصد شرکتهای فعال در حوزه لوازم خانگی عضو فعال آن هستند. چرا باید انجمن صنفی تولیدکنندگان که تعداد اعضای فعال و صاحب نام آن به ۱۰ شرکت نمیرسد این نمایشگاه را برگزار کند؟
سوال دوم در مورد نام و لیست شرکتهایی است که قرار است در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. باید انجمن پاسخ دهد براساس چه معیاری دسته بندی کرده است، زیرا بسیاری از شرکتهای لوازم خانگی از این موضوع ناراضی اند. این مطالبه بخش خصوصی است که در مورد نام این شرکتها شفاف سازی شود.
گروه صنعتی انتخاب بازیگر اصلی نمایشگاه لوازم خانگی مجلس
نمایشگاه توانمندیهای صنعت لوازم خانگی ایران در حالی توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برگزار میشود که پشت پرده این انجمن، تنها یک نام حضور دارد و این نام کسی نیست جز محمدرضا دیانی، مالک اسنوا و گروه صنعتی انتخاب که رئیس هیات مدیره این انجمن خودساخته است.
در نیمه دوم دهه ۸۰ گروه انتخاب در مزایده شرکت ورشکست شده «دوو» شرکت و با پیشنهاد بالاترین قیمت، این مزایده را برنده شد. دوو جزو کمپانیهای ورشکسته کره در بحران جنوب شرقی آسیا در ۱۹۹۰ میلادی بود که در زمان ورشکستگی به مزایده گذاشته شد و بخش لوازم خانگی آن به اسم «دوو الکترولوکس» در مزایدهای به دیانی واگذار شد.
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب «دوو» را در مزایده به یک قیمت فضایی میخرد تا از کانال شبکهها و شاهراههایی که این برند به عنوان یک برند مادر دارد محصولات اسنوا و... را بر اساس الگوی سامسونگ و ال جی، به کشورهای دیگر صادر کند! مرحله نخست پرداخت انتخاب به گروه دوو با استفاده از ارز دولتی در محدوده ۱۰۰۰ تومان پرداخت میشود که بابت آن هنوز گروه انتخاب با شبکه بانکی در گیر نحوه تسویه بر اساس نرخ ارز مرجع است. مابقی مبلغ مزایده از طرفی هیچ بانکی تضمین نمیشود و همین موجب فسخ یک طرفه قرارداد از طرف کمپانی مادر شد. دانگبو؛ متولی رسیدگی و حل و فسخ ماجرای دوو در کره جنوبی، در پرونده شکایت دیانی برای جلب رضایت شاکی اجازه بهره برداری از لوگوی «دوو» را به مدت ۱۰ سال به گروه انتخاب واگذار کرد.
محصولات «دوو» ایرانی است
جالب است بدانید شرکت دوو الکترولوکس اصلی که در همان سالهای دهه ۹۰ میلادی ورشکست و جمع آوری شد و از حدود ۵ سال پیش یک شرکت آمریکایی_کرهای به نام وینیادوو محصولات این برند جدید را تولید میکند که در ۸۰ نقطه دنیا نمایندگی فعال دارد، اما در سایت این شرکت هیچ نشانیای از نمایندگی تولید، فروش و خدمات پس از فروش در ایران نیست؛ بنابراین «دوو» ساخت ایران است.
از سوی دیگر در اوایل دهه ۹۰ شمسی، مدیرعامل گروه انتخاب که نتوانسته بود نفوذ لازم را در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پیدا کند، انجمنی را با مجوز وزارت کار و تعاون تشکیل داد که اعضای آن در جلسه رای گیری دفتر خیابان وصال، عمدتاً شرکتهای کاغذی بودند که نیروهای روابط عمومی، حراست و خدمات گروه انتخاب با معرفی نامههای ساختگی این شرکتها در جلسه مذکور شرکت کرده و به محمد رضا دیانی و افراد مورد نظر وی رای دادند.
دیانی در همان سال بر موج تولید ملی سوار شد و با همان شعار توانست به صدا و سیما نفوذ کند. او که خود سهامدار بانک سینا بود، به اسم تولید ملی از بانک صنعت و معدن در زمان مدیریت افخمی وام میگرفت و با آن پتروشیمی به بهانه تکمیل زنجیره تولید افتتاح کرد در صورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد، چون بخش اعظم محصولاتی که در این پتروشیمیها تولید میشود ربطی به لوازم خانگی ندارد.
مدیر پارلمانی برای یک شرکت خصوصی لوازم خانگی؟
گروه صنعتی انتخاب در حالی طی چند سال اخیر چند نیرو به عنوان پیگیر و رابط مباحث پارلمانی این گروه در مجلس را در استخدام خود دارد که این سوال مطرح است که: یک شرکت خصوصی چه منافع خاصی دارد که باید با نمایندگان مجلس آن هم در همه حوزهها ارتباط مستمرداشته باشد؟
دبیر بازنشسته کمیسیون صنایع و معادن مجلس نزدیک به ۸ سال است که نماینده، رابط و مسئول پارلمانی گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب است که در حد و اندازه معاون پارلمانی وزارتخانهها به مجلس رفت و آمد دارد و نشست و جلسه برای آقای دیانی و مدیران انتخاب در مجلس در هر دوره برگزار میکند. آقای دیانی به عنوان مدیر بخش خصوصی و حمیدرضا غزنوی معاون ارتباطات او چرا باید به دفعات در طول ماه در مجلس حضور داشته باشند؟ انتظار میرود این گروه پاسخگوی ابهامات مطروحه باشند. عدم شفاف سازی همین دست موارد است که گروه انتخاب را متهم به تلاش برای منوپول شدن و ایجاد انحصار در صنعت کرده است.
نمایشگاه اصلی لوازم خانگی به حاشیه نمیرود
این شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در حالی درصدد است نمایشگاه توانمندیهای لوازم خانگی را در آبان ماه برگزار کند که این زمان مصادف است با برگزاری نمایشگاه اصلی لوازم خانگی در محل نمایشگاههای بین المللی تهران. در واقع این شرکت با برگزاری نمایشگاه در لابیهای مجلس قصد دارد نمایشگاه اصلی را به حاشیه ببرد که در واقع چنین ذهنیتی جامه عمل نخواهد پوشید.
منبع: شمانیوز
0 دیدگاه