دیجی‌کالا بستری امن برای کسب‌وکارهای ایرانی

ثریا: خرید اینترنتی میان مردم ایران مرسوم نبود و بزرگ‌ترین دلیل آن هم اعتماد نداشتن مشتریان به فروشگاه‌های اینترنتی بود. در آن زمان نسل جوان از اولین گروه‌هایی بودند که به خرید و فروش اینترنتی روی آوردند و موجب شدند این فرهنگ در میان مردم گسترش پیدا کند. حالا که در اوایل دهه ۱۴۰۰ به سر می‌بریم، خرید از اینترنت در میان تمام ایرانی‌ها جا افتاده و احتمالا همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌ایم.
دیجی‌کالا بستری امن برای کسب‌وکارهای ایرانی
به گزارش ثریا:

دیجی‌کالا  به‌عنوان سردم‌دار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران که میزبان حجم زیادی از خرید‌های آنلاین مردم در سراسر کشور است، در ابتدای راه خود تنها یک فروشگاه اینترنتی محصولات دیجیتالی بود که به لطف ارائه خدمات خوبش توانست به‌زودی اعتماد مردم به یک فروشگاه اینترنتی را جلب کند. شاید بتوان گفت اعتمادسازی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دیجی‌کالا در سال‌های اولیه فعالیت این فروشگاه اینترنتی بود.

 

دیجی‌کالا بستر مهیا برای فعالیت کسب‌وکارهای ایرانی

 

دیگران چه می خوانند:

زمانی که مردم تجربه مثبتی از خرید از دیجی‌کالا کسب کردند، اعتماد هم به وجود آمد. دیجی‌کالا در حالی که روز به روز بزرگ‌تر می‌شد در سال ۹۶ از یک فروشگاه‌ اینترنتی به یک بازار خرده‌فروشی آنلاین تبدیل شد و سیستم مارکت پلیس خود را ارائه داد. در این سیستم دیگر دیجی‌کالا تنها فروشنده محصولات نیست، بلکه به‌عنوان یک واسطه میان فروشندگان کالا و مشتریان در سراسر ایران هم به شمار می‌آید.

در سیستم مارکت پلیس هم موضوع اول برای مشتریان، اعتماد است. مردم به دیجی‌کالا اعتماد دارند اما به فروشنده‌ای که از طریق دیجی‌کالا از او خرید می‌کنند چه؟ تا پیش از عرضه سیستم مارکت پلیس، دیجی‌کالا خود فروشنده اجناس بود اما حالا هزاران فروشنده ناشناس به دنبال فروش کالاهای خود در این بازار خرده‌فروشی آنلاین هستند.

از این رو، دیجی‌کالا فرایندی دقیق و همه‌جانبه را برای ارزیابی فروشندگان خود ایجاد کرد تا تجربه مثبت خرید آنلاین از این فروشگاه که به اعتماد مردم شکل گرفته، خدشه‌دار نشود.

 

فرایند ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا

 

بیان شد که موضوع اعتماد مشتریان، برای فروشگاه‌ بزرگی مانند دیجی‌کالا  چه مقدار اهمیت دارد، به این ترتیب این فروشگاه روزانه تمامی فروشندگان خود را با یک سیستم دقیق ارزیابی می‌کند تا دست فروشندگان غیرقابل اعتماد از دیجی‌کالا کوتاه شود، همچنین در نقطه مقابل فروشندگان برتر، امتیازات بالایی دریافت می‌کنند و تمایل مشتریان به خرید از این فروشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سیستم ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا به این دلیل راه‌اندازی شده است تا فروشندگانی که قیمت نامتعارفی روی محصولات خود می‌گذارند، کالای بی‌کیفیت می‌فروشند یا در ارسال کالا بدقولی ‌می‌کنند از سیستم فروش مارکت پلیس دیجی‌کالا حذف شوند؛ همچنین فروشندگانی که کالاهایی با بهترین کیفیت را همراه با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کنند و محصولات را به موقع دست مشتریان می‌رسانند، شناسایی شده و به کاربران معرفی شوند.

دیجی‌کالا با شناخت نیازهای مشتریان، در سامانه‌ی ارزیابی فروشندگان خود به آن‌ها تأکید دارد، این فروشگاه برای همکاری با هر فروشنده قوانین مدونی تعیین کرده که به قیمت گذاری مناسب، فروش کالاهای اصلی و غیراصل، فروش کالاهای قاچاق یا غیربهداشتی و مضر، ارسال به موقع سفارش، مغایرت محصول ارسالی با سفارش مشتری، مرجوع کردن کالا و… می‌پردازد.

فروشندگان پس از موافقت با قوانین دیجی‌کالا، فروش خود را در این فروشگاه آغاز می‌کنند و در همین حین وارد سیستم ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا هم می‌شوند تا میزان پایبندی آن‌ها به قوانین فروش در دیجی‌کالا پایش و شرایط ادامه همکاری با این فروشندگان بررسی شود.

یکی دیگر از اهدافی که دیجی‌کالا در سیستم ارزیابی فروشندگان پیگیری می‌کند، بهبود عملکرد فروشندگان در راستای ارزش‌های فروشگاه و در نتیجه افزایش فروش آن‌هاست. بنابراین این سیستم تأثیر مستقیم بر مشتری مداری و هم‌زمان رشد درآمدی فروشندگان دارد.

 

شاخص‌های سیستم ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا

 

سیستم ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا شاخص‌های مهمی دارد که در افزایش و کاهش رتبه فروشندگان تأثیر می‌گذارند، شاخص‌هایی که باید مشتریان از آن اطلاع داشته باشند تا بدانند یک فروشنده برتر با رعایت چه قوانینی موفق به کسب امتیازات بالا شده و خرید از این فروشنده چه تفاوتی با خرید از یک فروشنده با امتیاز پایین دارد.

 

به طور کلی شاخصه‌های اصلی سیستم ارزیابی فروشندگان دیجی‌کالا به شرح زیر است؛

 

    کمترین میزان تأخیر در ارسال سفارش‌های مشتریان

    به حداقل رساندن لغو سفارش‌های مشتریان

    کمترین میزان مرجوعی محصولات از طرف مشتریان

    نفروختن کالای غیراصل و قاچاق

 

   استفاده نکردن از برچسب‌های تقلبی و غیر اصل (این با نشان «غیر اصل» در صفحه محصول متفاوت است و منظور برچسب‌های اصالت و سلامت کالاست که نباید به صورت تقلبی استفاده شود.)

همچنین دیجی‌کالا به فروشندگان خود تأکید دارد که رعایت برخی نکات اثرگذار، تأثیر بسزایی در مشتری‌مداری و بهبود عملکرد خود فروشندگان در دیجی‌کالا دارد. این نکات اثرگذار شامل بروزرسانی موجودی محصولات، بررسی به موقع سفارش‌ها، قیمت‌گذاری صحیح و منصفانه، نفروختن و ارسال کالاهای غیراصلی و درج صحیح محتوا و مشخصات محصول می‌شود.

 

امتیاز عملکرد فروشندگان در دیجی‌کالا

 

در این سیستم ارزیابی امتیازاتی به فروشندگان داده می‌شود که در پنل فروشندگان در سایت و در صفحه‌ی خرید کالا به کاربران نمایش داده می‌شود. این امتیازات در سه معیار اصلی زیر محاسبه شده و نشان دهنده عملکرد فروشنده در فروشگاه دیجی‌کالا است؛

    ارسال به موقع کالا که به معنای رساندن سفارش در موعد تعیین شده به انبار دیجی‌کالا است.

    لغو نشدن سفارش که یعنی عملکرد فروشنده موجب تأمین نشدن کالا و لغو سفارش نشده باشد.

    بازنگشتن کالا که یعنی خطای فروشنده موجب مرجوع شدن کالا نشده باشد.

لازم به ذکر است که دو نشان برای فروشندگان موفق در دیجی‌کالا وجود دارد؛ رسمی و برگزیده.

 

فروشندگان برگزیده دیجی‌کالا

 

در فروشگاه دیجی‌کالا، فروشندگانی که در ارائه‌ی خدمات به مشتریان یعنی فروش محصولات با کیفیت، کمترین میزان لغو سفارش مشتریان و ارسال به موقع کالا، امتیازات بالایی دریافت کنند، به‌عنوان فروشنده برگزیده شناخته خواهند شد.

 

دیجی‌کالا بستری امن برای کسب‌وکارهای ایرانی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟