رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد به این که در حال حاضر برخی تولیدکنندگان داخلی فناوری دست دوم را به کشور وارد کرده اند و از این طریق مدعی بومی سازی لوازم خانگی در ایران هستند، گفت: به طور قطع ایران با استفاده از فناوری های از رده خارج کشورهای شرق آسیا نمی تواند در بازار لوازم خانگی حرفی برای گفتن داشته باشد، به همین دلیل باید واردات لوازم خانگی در کشور از سر گرفته شود و البته این به معنی عدم حمایت از تولید داخلی نیست و شرکت هایی که توان رقابت در بازار دارند می توانند محصولات خود را در داخل و خارج عرضه کنند.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه لواز خانگی وارداتی مشمول تعرفه هستند، به همین دلیل مشکلی برای تولیدات داخلی ایجاد نمی کنند، افزود: در شرایط کنونی تولیدکننده ای می تواند مدعی عرضه محصولات با کیفیت باشد که صادرات داشته باشد و هر شرکتی که به این توانمندی رسیده باشد، به طور قطع به دنبال انحصار بازار نخواهد رفت و مصرف کننده ها هم با استفاده از محصولات با کیفیت داخل به دلیل قیمت رقابتی و مناسبی که دارد از این مزیت بهره منده خواهند شد.
واژه حمایت از تولید برای تخطئه متعادل کردن بازار
به تازگی برخی رسانه ها با استفاده از واژه حمایت از تولید به دنبال تخطئه اقداماتی هستند که بازار لوازم خانگی را به حالت تعادل در بیاورد، هرچند این رسانه ها مدعی حمایت از تولید داخلی هستند اما عملا منافع گروهی را پیش می برند که نه تنها کالای تولید داخل را با قیمت محصولات خارجی عرضه می کنند، بلکه کیفیت لازم در تولید را هم به وجود نیاورده اند و مشتری از کیفیت محصولات آنها راضی نیست، به همین دلیل قاچاق لوازم خانگی در بازار ایران کاهش نیافته و حتی هنوز هم مورد استقبال است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضای تولید در لوازم خانگی هنوز به تعدل نرسیده است، گفت: در شرایط کنونی حدود ۸۰ درصد از صنعت لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود و مابقی به واردات وابسته است.
یدالله صادقی با بیان اینکه لوازم خانگی براساس قیمت گذای دولت عرضه نمی شوند، افزود: در شرایط کنونی تولیدکنندگان لوازم خانگی با توجه به قیمت تمام شده ای تولید و متناسب با تقاضای بازار محصولات خود را قیمت گذاری می کنند و فضای رقابتی در بازار باعث می شود مصرف کنندگان کالای با کیفیت تر را با قیمت مناسب تهیه کنند.
در شرایط کنونی بازار لوازم خانگی ایران در رکود عمیقی فرو رفته که ناشی از عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید است که بخشی از این مساله ناشی از تورم و گرانی کالا و کاهش قدرت خرید مردم است و بخش دیگر این مساله متاثر از عدم رضایت مصرف کننده از محصولات بازار است و این به معنی ضرورت ایجاد فضای رقابتی برای بازار لوازم خانگی است تا تولیدکننده ها متناسب با نیاز مصرف کننده کیفیت محصولات خود را بالا برند و توان صادرات به کشورهای همسایه هم پیدا کند و از این طریق وضعیت تولیدات ملی هم محک خواهد خورد که چقدر اداعای برندهای داخلی واقعی است.
منبع: شمانیوز
0 دیدگاه